Thursday 30 April 2020

Drømmer mig til London


Det har formentlig lange udsigter til, vi igen kan kommer uden for landes grænser, men derfor kan vi jo godt drømme os steder hen. Når jeg rejser, er det oftest til storbyer. Jeg elsker den inspiration, energi og stemningen, man mærker når mange mennesker er samlet. Lige nu tænker jeg på London, som jeg har besøgt mange gange og på hvor anderledes byen er sammenlignet med Paris og Rom. London er rå og har noget ”smadret” over sig, som jeg finder så inspirerende. På design fronten har London givet os dronningen af punk Vivienne Westwood, som har leveret provokerede tøj siden midt 70´erne. Her åbnede hun og Malcolm McLaren butikken Worlds End på King´s Road. En anden designer der hører til lidt i den sammen boldgade, er Katharine Hamnett som siden 80´erne har givet os T-shirts med politiske budskaber. Når man taler om ikoniske designes fra England, er det heller ikke til at komme udenom Dr Martens og deres støvler, som har givet os vampler siden 1960. Alle tre designer har været en del af modebillede i London og flittigt brugt af en række subkultur fra teddys og skinheads til punkerne. Netop den subkultur er det, der fascinerer mig mest ved London, da det ikke mindst er den energi, som leverer inspiration til nutidens designere. En anden kvinde, der har været med til at tegne engelske mode er Alexandra Shulman, som i 25 år sad i redaktørstolen på Vogue Uk. Hun har lige udgivet sin 4. bog som jeg ikke kan vente med at læse. En perfekt dag i London kunne starte med at besøg på V&A, som har mange flotte udstillinger blandet andet om mode, et besøg i Worlds End og i Dr Martens butik i Covent Garden før dagen rundes af med middag hos My neighbourhood dumplings i Hackney. 

No comments:

Post a Comment