Tuesday 24 March 2020

Versace!

versace ss 2020

I 1978 grundlægger Gianni Versace sit eget firma. Han forstår at ride med på den store modebølger, der skyller ind over Europe og USA i 80´erne. Versaces modeshows bliver et stort tilløbsstykke større end en rock koncert. Deres shows var spækket med modeikoner som: Cindy Crawford, Naomi Cambell, Claudi Schiffer og Helene Christensen. 
-og selvom det er en uafgjort diskussion, om det var Azzedine Alaia eller Gainni Versace, der opfandt begrebet supermodel, så gav det Versace-huset stor reklameværdi og omtale. Hans design var farvestrålende, oftest kropsnært og gerne i læder, gummi og metalliske materialer. Husets logo er monsteret Medusa fra den græske mytologi, som havde den kraft, at når først man var blevet forelsket i hende, var der ingen vej tilbage. Det er ikke helt sådan, jeg har det med Versaces design og der er langt imellem, at der er noget på min ønskeliste derfra. Betydning for mærket er der ingen tvivl om. Versaces design blev betegnet som Neo-barok og med fokus kvindekroppen. Hans mest ikoniske kjole var den, skuespilleren Elizabeth Hurley bar til præmieren på fire bryllup og en begravelse. En kropsnær sort kjole holdt sammen med sikkerhedsnåle. Det var ikke bare almindelig sikkerhedsnåle de var alle sammen med Medusa logoet og sådan en nål, gad jeg faktisk godt eje. I 1997 bliver Gianni Versace myrdet udenfor sit eget hjem i Miami. Jeg husker tydligt avisoverskrifterne, jeg var på rygsækferie rundt i Skotland den sommer. Donatella Versace har ført Versace vider til hvad det er i dag. Men hvorfor plaprer jeg løs om mode når verden er i kaos? Fordi jeg tænker, vi har brug for at tænke på noget andet indimellem og samtidig flyver mine tanker tit til Italien, som jo om nogen er hårdt ramt af Covid-19. 

No comments:

Post a Comment