Thursday 21 May 2020

When in Rome

Rom og jeg startede ikke ud som de fineste venner. Det var dog ikke Roms skyld, men nærmere Air Franchs. Første gang jeg besøgte byen smed flyselskabet min bagage væk i 4 dage. Jeg havde det også lidt sådan, at byen jo var et stort frilands museum. Nu 18 år og adskillig besøg sener har vi udviklet et smukt venskab. Jeg elsker stemningen omkring den Spanske trappe søndag eftermiddag. Der er en særlig buzz og et miks af romerne selv og turister, klædt i deres bedste for at besøge de lækre butikker, som ligger i gaden op til trappen. Efterhånden har vi et repertoire af gode kaffesteder, restauranter og små barer på vores to-eat-liste, når vi er i byen. Håber de overlever den total lock down, som også Rom har oplevet i forbindelse med Coronakrisen. Italiensk design og deres køkken har for mig mange ligheder. Begge arbejder ud fra princippet om gode råvare og er gennemført produceret. Jeg elsker den arrogance med hvilken de tryller en pastaret frem blot med en god olivenolie og gamle brødkrummer. Det er lidt sådan, jeg ser deres high end mærker arbejder, med samme fokus på gode materialerne. Prada er et af fyrtårnene i det italiske modehav, hvor Miuccia Prada leverer kollektioner der gang på gang efterlader mig drømmen om en enkel piece eller tre. Marni er et andet brand, som også har et fint miks af legesyg og stramt design over sig. En dag i Rom starter for mig ud med en caffé late og en bomboloni, efterfulgt af et besøg på Maxxxi, musset for moderne kunst, hvor selve bygningen er tegnet af arkitekten Zaha Hadid. Frokost hos Enoteca Corsi. Elsker det sted, har skrevet om det før, her. Efter frokost en tur rundt om det fantastisk Colosseum, ja ved godt, der er fyldt med turister, men bygningen er stadigvæk lige fascinerende. En butik jeg altid besøger er Max Mara, den store på Via Dei Condotti,  hvor de har alle deres linjer. Jeg elsker duften i butikken ( min mand kan ikke klar den). Jeg falder altid for en kjole, blazer eller en lille bluse og overbeviser mig selv om, at jeg kommer til at have dette stykke tøj i mit skab for altid. Før vores before dinner drink på Caffetteria Parlamento skal der hamsters magasiner. Italienske vogue valgte at smide alt det væk, de havde klar til deres april udgave og produceret et nyt materiale alt sammen på grunde af covid-19. Stor respekt for det, for mig har italiensk Vogue altid lige presset den lidt mere, især da Franca Sozzani stod i spidsen for magasinet. Arrivederci Rome!

No comments:

Post a Comment