Tuesday 19 April 2016

Dekonstruktion

Det kommer nok ikke bag på nogen, at jeg er vild med mode eller at det er en af mine store passioner. Det har det været stort set hele mit liv. Jeg kan også godt lide at nørde lidt med det, så jeg har tænkt mig at bringe et nyt tiltage her på bloggen. Jeg vil tage forskellige modebegreber op. Vi starter med dekonstruktion som egentligt er en filosofisk retning, den fransk filosof Jacques grundlage. Skåret ind til benene handler det om at nedbryde noget og omsætte det til noget nyt. I 90´erne var der en del designer, der arbejdet med dekonstruktion. Tøjet havde vrangen ud og rå kanter, der blev eksperimenteret med materialer, snit og teksture. Tøjet var ikke altid funktionelt og langt fra smukt, når det blev båret. Det var designerne Helmut lang, Martin Maison Margiela og Ann Demeulemeester, der eksperimenteret med dekonstruktion. 
Outfittede ovenover er et af Ann Demeulemeester fra sommeren 2011. 

No comments:

Post a Comment